x تبلیغات
اخبار ایران و جهان

کاربرد‌های جالب اتومبیل‌های اجاره‌ای در ژاپن

 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اتومبیل‌های اجاره‌ای

 

اتومبیل در ژاپن به تازگی افشا کردند که بسیاری از مشتریانشان، اتومبیل کرایه می‌کنند، اما نه برای راندن و به مقصد رسیدن. این شرکت‌ها با شمارش مقدار مسافت رانده شده توسط اتومبیل‌های اجاره‌ای دریافتند که بیشتر مشتریان مسافتی را طی نکرده و به سوی مقصدی نرفته اند.

 

 معمولا مردم برای دریافت خدمات، اتومبیل اجاره و پول پرداخت می‌کنند، زیرا آن‌ها دارای مقصد خاصی هستند که می‌خواهند به آن دسترسی پیدا کنند. اما گاهی ماشین فقط به عنوان وسیله‌ای برای جابجایی استفاده نمی‌شود، مانند اتفاقی که در بین ژاپنی‌ها رخ داده، ولی آن‌ها با ماشین‌ها چه می‌کنند؟

 

شرکت‌های کرایه اتومبیل در ژاپن به تازگی افشا کردند که بسیاری از مشتریانشان، اتومبیل کرایه می‌کنند، اما نه برای راندن و به مقصد رسیدن. این شرکت‌ها با شمارش مقدار مسافت رانده شده توسط اتومبیل‌های اجاره‌ای دریافتند که بیشتر مشتریان مسافتی را طی نکرده و به سوی مقصدی نرفته اند. 

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این اتفاقات، شرکت‌های مذکور نظرسنجی را برای مشتریان خود به راه انداختند. آن‌ها دریافتند که تغییر کاربرد اتومبیل‌های اجاره‌ای به مفاهیم مدرن از کار، فضای کاری و به علاوه نیاز‌های دائم ما به شارژ تجهیزات برقی مورد استفاده مان باز می‌گردد. 

 

یکی از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفت که اتومبیل را برای چرت زدن و یا به عنوان فضایی برای کار کردن کرایه می‌کند، فرد دیگری وقتی جایی برای گذاشتن کیف‌ها و برخی وسایل شخصی اش پیدا نمی‌کرد، یک اتومبیل اجاره می‌کرد و وسایل و کیف هایش را درون آن می‌گذاشت. 

 

به دنبال زلزله بزرگی که شرق ژاپن را لرزاند و سیل تسونامی سال ۲۰۱۱، اتومبیل‌های اجاره‌ای برای شارژ گوشی‌های همراه نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

 اخبار اقتصادی ,خبرهای اقتصادی ,

 

فرهنگ اجاره اتومبیل در ژاپن گسترده است، اما هنوز هم شکل گسترده‌تر آن در ایالات متحده آمریکا به چشم می خورد.

 

دسترسی به ماشین و مشخص کردن مکان آن در ژاپن بسیار آسان است. مشتریان می‌توانند با یک تماس تلفنی به سرعت یک ماشین را برای چند ساعت یا یک روز کامل اجاره کنند. هزینه آن حدود ۴۰۰ ین (کمتر از ۴ دلار) برای ۳۰ دقیقه است و می‌توان در یکی از پارکینگ‌های وابسته به شرکت ایستاد و ماشین را گرفت. 

 

استفاده از ماشین به عنوان یک اتاق برای چرت زدن و خوابیدن وسط روز، یا به عنوان یک اتاق برای صحبت کردن با تلفن و یا حتی به عنوان یک استودیو برای ضبط موزیک-ویدئو‌های رپ و نمایش آن در یوتیوب، یک ایده عالی به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد که چگونه استفاده اصلی از هر خدماتی می‌تواند، تحت سلطه نوع نگرش و ارزیابی مصرف کنندگان قرار بگیرد. 

 
منبع:

نقشه‌خوانی و پودکشی در هنر قالیبافی

 نقشه خوانی

همان‌گونه که گفته شد مجموع گره‌ها برپایی دهندهٔ فرش دستباف هستند و تنوع رنگ گره‌ها و زدن آنها با توّجه به نوع نقشه می‌باشد که طرح را به وجود می‌آورد هر خانهٔ نقشه برابر ۱ گره می‌باشد و با توّجه به رنگ مشخّص شده در نقشه، از خامهٔ مناسب استفاده نموده و با کمک گره طرح بر روی فرش منتقل می‌شود. آموزش قالی بافی مبتدی برای پیاده نمودن نقشه، با توّجه به نوع نقشه ( ½، ¼، واگیره، سرتاسری) از وسط به چلّه‌ها به سمت کناره‌ها یا از سمت چپ یا از سمت راست آغاز به گره زدن با شمارش از روی نقشه نموده و مطابق رنگ هر نقطه در نقشه روی تارها گره زده می‌شود و پس از سپریدن نقشه خوانی، فواصل نقش و نگارها با گره پر می‌شود لازم است که نقشه به طور ریزبین طرّاحی شود و تقارن‌ها و تناسبات رعایت گردد، در ضمن آنکه بافنده نیز باید از دخالت‌های ناآگاهانه در طرح و رنگ پرهیز کند.
 
پودکشی
پود: به نخ‌های افقی گفته می‌شود که پس از هر ردیف ریشه زدن از وسط تارهای کن فیکون به صورت (+) عبور دیتا می‌شود و کوبیده می‌گردد تا کاملاً بر روی گره‌ها بخوابد و جای گیرد و به طورکلی موجب استوار فرش می‌شود. (پود در فرش نقش ملاط را دارد)
 
نخ پود به دو چهره کلفت و نازک مورد مصرف استفاده قرار ‌‌‌‌می‌گیرد.
 
پود ضخيم: همان‌گونه که از نام آن پیداست ضخامت این نوع پود زیاد می‌باشد و برای تهیّه پود ضخیم از نخ‌های با نمرات ۱۰ – 5 استفاده می‌شود که در رجشمارهای مختلف تعداد رسوب آن متفاوت می‌باشد. نقش آن مجموعاً خواباندن گره‌ها و استوار فرش می‌باشد.
 
نحوه رد نمودن پود
نحوهٔ رد نمودن پود کلفت در طریق پارسی بافت و ‌‌ترکی بافت متفاوت می‌باشد که عبارتند از:
 
الف) روش فارسی بافت
در این شیوه آغاز چوب هاف را از روی کوجی بالا اسیر الی فاصلهٔ زیگزاگ از دم پیشه زیاد شود و سپس ‌‌‌‌چلّه‌ها را در فاصلهٔ بین کوجی و هاف با دست فشار دیتا و با دست سایر پود کلفت را از لابه‌لای تارهای زیر و رو عبور دیتا و سپس با دفتین می‌کوبند.
 
ب) طریق ‌‌ترکی بافت
در این روش، سیخ را از فاصلهٔ بین دم پیشه و زیگزاگ از سمت قلّاب به آرامی از کنار فرش، از بین تارهای زیر و رو عبور داده و سر پود را به قلّاب سیخ درگیر کرده و سیخ به عقب کشیده می‌شود و برآیند اینکه پود از بین تارها عبور می‌‌کند و سپس آن را به زیر هدایت کرده و با دفه می‌کوبند. بهتر است که تیغه‌های دفه به طور موازی با تارها بالا و زیر اسیر شود تا به تارها گزند نرسد. همچنین تمام قسمت‌ها باید به طور یکسان دفه بخورد الی فرش اختصار و بلند نشود. همچنین اثناء رد نمودن پود ستبر در هر دو شیوه باید مراقب باشیم که آن را زیاد و مختصر نکشیم چون در حالت اول موجب کجی فرش و در حالت دوم مایه مشخّص شدن آن از پشت فرش می‌شود.
 
پود نازک: این پود نسبت به پود کلفت از ضخامت کم‌‌تری برخوردار است و برای تهیّه پود نازک از نخ پنبه با نمرات 40 - ۳۲ - ۲۰ کاربرد می‌شود و شمار لای آن با توّجه به رجشمار فرش بین ۶ – ۲ لا می‌باشد. نقش پود نازک استوار بخشیدن و ظرافت بخشیدن به فرش می‌باشد.
 
نحوه رد نمودن پود نازک: برای رد نمودن پود نازک در روش پارسی بافت باید چوب هاف را به سمت زیر بکشیم الی به طور کامل روی کوجی پیمان گیرد و فاصله دم پیشه لغایت زیگزاگ کم شود که این عمل مایه خواهد شد عبور دادن پود نازک راحت‌‌تر باشد. سپس پود نازک را برعکس پود کلفت از بالای زیگزاگ از لا به لای تارها رد کرده و با دفه به آرامی به ذیل زیگزاگ آورده و می‌کوبیم به نحوی که پود نازک به صورت موّاج قرار بگیرد. در ضمن سر سایر پود نازک باید طوری قرار بگیرد که پود نازک به راحتی روی پود ضخیم بخوابد چون اگر بسیار سفت کشیده شود مایه می‌شود که پود نازک سفت شده و به خورد قالی نرود.
 
کوبیدن پود نازک به مهارت زیادی احتیاج دارد. چون اگر بسیار سفت باشد یا پاره می‌شود یا اینکه به خورد قالی ‌نمی‌رود و باعث می‌شود که فرش هم بالا زدگی پیدا کند و هم پودها از پشت فرش نگریستن شود و از کیفیّت فرش کاسته شود. نحوه‌ی رد نمودن و کوبیدن پود نازک در شیوه ‌‌ترکی بافت مشابه فارسی بافت می‌باشد فقط با این تفاوت که در روش ترکی به علّت عدم نیاز کوجی نیازی به بالا و زیر بردن چوب هاف نیست.

وسایل پیشی (صنایع دستی استان بوشهر)

 

بافتن زنبیل, صنایع دستی بوشهر

به برگ نخل در گویش بوشهری پیش گفته میشود.

 

در چند دهه پیش ، نخل در زندگی اقتصادی مردم کنگان نقش بسیار مهمی ایفاء می کرد. علاوه بر محصول به دست آمده از این درخت، از چوب و برگ آن نیز وسایل زیادی ساخته می شد که ذیلا به نمونه هایی از آن اشاره می نمایم.

 

شهرستان کنگان, صنایع دستی درخت نخل

از زنبیل برای نگهداری وسایل استفاده می شود.


1 _ بافتن زنبیل: از برگ نخل که کنگانیها به آن پیش می گویند،زنبیل می بافتند، از این وسیله برای نگهداری وسایل استفاده می شد ،زنبیل بسیار سبک  و جابجایی آن آسان بود، زنان گاهی آن را بر روی سر خود گذاشته و حرکت می کردند. اگر زنبیل کثیف می شد قابل شستشو بود. این وسیله در حال حاضر از زندگی مردم حذف شده است.

 

2 _ گلیله : به نوعی زنبیل گفته می شد  که برای جابجایی خاک از آن استفاده می شد، این  وسیله گاهی با بندهای پلاستیکی ساخته می شد که البته وارداتی بود.

 

درخت نخل, بافتن زنبیل

باغبان برای چیدن خارک و رطب از وسیله ای که به آن پرونگ می گفتند استفاده میکند.

 

3_ گفه: این وسیله هم با پیش خشک بافته می شد، گفه سبک و برای نگهداری اشیاء کوچک  بافته می شد، بیشتر برای نگهداری وسایل خیاطی در خانه مورد استفاده زنان قرار می گرفت.

 

4 _ کپو: نوعی زنبیل بسیار کوچکی بود که سه بند به آن وصل می شد ، برای نگهداری ماهی ، کپو مورد استفاده قرار می گرفت ، در گذشته به علت گرما و نبود وسایل خنک کننده برقی،جهت نگهداشتن ماهی برای روز بعد ، پس از زدن نمک به آن را در کپو گذاشته و  در سایه آویزان می کردند.

 

5 _ پرونگ: برای چیدن  خارک و رطب، باغبان وسیله ای که به آن پرونگ می گفتند، به خود و تنه نخل بسته  و از آن بالا می رفتند .قسمتی که در آن  رطب می ریختند و به پایین می فرستادند، از پیش نخل بافته شده بود.

 

بافتن زنبیل, صنایع دستی بوشهر

 

6 _ جارو: برای تمیز کردن اتاق و حیاط خانه ها ، با برگهای خشک شده نخل جاروی بافته می شد.این نوع جارو بسیار زیبا و سبک بود، جاروی پیشی هنوز کم و بیش وجود دارد و معمولا توسط خانمها ساخته می شود.

 

7 _ سفره: در گذشته و حال کنگانیها غذا را دور هم بر سر سفره صرف می نمایند،سالها قبل که از سفره های پلاستیکی کمتر استفاده می شد ، مردم با پهن کردن سفره ای که از پیش نخل بافته شده بود، دور هم غذا می خوردند.این نوع سفره بسیار زیبا و تقریبا شبیه حصیر بود.

 

 این وسایل در حال حاضر نقشی در زندگی مردم نداشته و تنها گاهی  می توان در دکوراسیون بعضی از خانه ها  آنها را مشاهده نمود.
منبع:kanganfarhang.montazeer.ir


مهلو هنر دست زنان ایل قشقایی

 

گردنبند مهلو,گردنبند مهلو هنر دست زنان ایل قشقایی,گردنبند مهلو جواهرات مردم قشقایی

گردنبندهای مهلو و میخک جزو جهیزیه دختر خانم هاست

 

جواهرات در میان مردم قشقایی شامل گردنبند مهلو، گردنبند میخک، گردنبند مهره ای، عنبردان، قاب قرآن، النگو و دستبند مهره ای، گیسوبند و بازوبند است. مَهلو دانه بسیار معطر درختچه ای است در نواحی معتدل و سردسیری با رنگ سفید یا شیری و کوچک تر از دانه لوبیا که حتی مرور زمان از بوی خوش آن نمی کاهد.

 

زنان ایلات این دانه ها را جمع آوری یا خریداری می کنند و سپس آنها را سوراخ کرده، پس از خشک شدن گردنبند های جالب و زیبا درست می کنند.برای ساخت گردنبند مهلو دانه ها را در دسته های بیست تایی از هر رنگ در ۵ رشته ناهمگون کنار هم می چینند و سپس همه نخ ها را از یک مهره عبور می دهند. در سری بیست تایی بعدی جای رنگ ها عوض می شوند و معمولا نوع مهره ها را هم تغییر می دهند.

 

گردنبندهای مهلو و میخک,ساخت گردنبند مهلو,مَهلو

جواهرات در میان مردم قشقایی شامل گردنبند مهلو است

 

در وسط گردنبند هم پلاک یا سکه ای می آویزند. گردنبندهای مهلو و میخک جزو جهیزیه دختر خانم هاست. در ایران از دیرباز به عنوان قطعه‌ای از لباس در میان اقوام مختلف مطرح بود. بیشترین افرادی که از جواهر استفاده‌ می‌کردند، مردم ایل قشقایی بودند. مهلو در فارسى ((مهلب )) است .

به آن ((پیوند مریم )) و آلبالوى تلخ هم مى گویند. اعراب آنرا محلب مى نویسند.دهان بسته، پیوند مریم، حب المحلب گل آن سفید و هسته ى آن تلخ و بسیار خوشبو است و بقدر دانه ى نخود سبز بوده و پوست آن قرمز تیره و مغز آن سفید و تند و چرب است ، از روغن آن در عطرسازى استفاده مى کنند و در کوههاى سردسیر ایران است و بیشتر در آذربایجان و نهاوند عمل مى آید، مقوى حواس پنجگانه بوده و سینه را از خلط پاک مى کند ، خفقان و تنگی نفس را برطرف مى سازد و مقوى کبد و مسکن دردهاى داخلى هست .

هنر شیشه درمه بافی

 

صنایع دستی عشایر, صنایع دستی ایل قشقایی

آشنایی با هنر شیشه درمه بافی

 

شیشه درمه بافی ، بافتی تخت باف از نوع پود کشی و ترکیبی از دو رنگ تیره و روشن است. برخلاف گلیم که طرح و نقش آن با استفاده از پودهای رنگی است این شیوه بافت از نوع تارنما است و استفاده از هر رنگی به عنوان پود تاثیری در رنگ ظاهر دستبافته ندارد.


تولیدات بافته شده تمام پشمی با این شیوه در عشایر ایل قشقایی مانند خورجین، چنته، جاجیم، نوار(تنگ)، مفرش(خوابگاه)و … است. در چله کشی این دست بافته از تارهای دو رنگ تیره و روشن که دارای تاب زیاد هستند استفاده می شود و طریقه آن بدین صورت است که یک گلوله نخ چله ایی رنگ تیره و یک گلوله نخ چله ایی رنگ روشن انتخاب و دو سر نخ به یکدیگر گره زده می شود و گره بر روی تیرک افقی پایین دار قرار میگیرد.

 

گلوله نخ تیره از رو  و گلوله نخ روشن از زیر بر روی دار چله کشیده می شود. این دو گلوله نخ بر روی تیرک افقی بالایی دار به همدیگر قلاب می گردد به طوری که مجددا رنگ تیره از رو و رنگ روشن از زیر به تیرک افقی پایین می رسند.

 

صنایع دستی عشایر, شیشه درمه بافی

صنایع دستی عشایر ایل قشقایی

 

منبع:handi-craft.ir


نمد «کچه» هنر صنایع دستی و میراث گذشته‏‌های دور قوم ترکمن

 

طرز تهیه نمد, صنایع دستی ایران

نمد یکی از صنایع دستی مردم ترکمنستان می باشد.

 

نمد ساده‌ترین نوع فرش است که تولید آن آسان بوده و نیاز به دستگاه خاصی برای تولید آن نیست و بیشتر با دستان توانای نمدمال تهیه می‌شود که پیدایش آن به ۱۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد و هم‌اکنون در جامعه ترکمنی با توجه به زیبایی نقوش جز صنایع دستی محبوب قرار دارد.

هر چند که فرش دستباف و فرش‏های ماشینی جای نمد را در کاربرد میان مردم کم کرده‌است، اما این هنر به عنوان میراث زیبا صنایع دستی گذشته‏‌های قوم ترکمن، هم‏‌اکنون در جامع ترکمنستان از احترام و جایگاهی مهمی برخوردار بوده علاوه بر این نمد، زینت نمایشگاه‏های صنایع دستی، موزه‏ها، نگارخانه‏‌ها و نیز فروشگاه‏‌های عمومی تبدیل شده‌‏است، نمد در هر خانه ترکمن به عنوان جانمازی نیز به صورت گسترده استفاده می‏‌شود.

 

این محصول برای پوشاندن کف اتاق، سالن، پوشش آلاچیق، پوشش اسب، رویه‌ زین و … به کار می‌رود. هم اکنون استفاده از نمد ترکمنی برای فرش کردن اطاق کمتر استفاده می‌شود اما خانه‌ای نیست که در آن از نمد به عنوان سجاده استفاده نشود.

 

طرز تهیه نمد, صنایع دستی ایران

 

• طرز تهیه نمد ترکمنی

طرز تهیه نمد به شرح زیر است: ابتدا پشم را می‌شویند و پشم شسته شده را روی حصیری از جنس نی، خشک می‏‌کنند. بعد از خشک شدن با چوبی باریک مانند حلاج‌ها، ضربه می‌زنند و با این کار، الیاف پشم کاملا از هم جدا می‌شود و پف می‏‌کند. بعد از مرحله‌ی حلاجی، پشم را به رنگ‏های دلخواه، رنگ آمیزی می‌کنند و پشم‌های رنگ شده را روی حصیری از نی بر اساس ذهنیات خود، شکل می‏‌دهند، این شکل‌ها گرفته شده از طبیعت اطراف و بیشتر به شکل قوچ و شاخ قوچ است.

 

حصیر را با نقش‌های شکل گرفته، لوله کرده و با طناب می‌بندند و حصیر لوله شده را در سطحی از زمین که با کاه پوشانیده اند قرار می‌دهند و به تدریج بر روی آن، آب گرم می‌ریزند و حصیر لوله شده را با طنابی که به دور آن پیچیده‌اند بر روی زمینی که با کاه پوشیده شده، می‌غلطانند. این عمل حدود ۳ ساعت ادامه می‌یابد.

 

بعد از ۳ ساعت، نمد را که اکنون الیاف بهم چسبیده است، از حصیر بیرون می‏‌آورند و در مرحله آخر، نمد مال‌ها، حدود ۶ ساعت نمد را بر روی همان حصیر می‌مالند در حالی که مرتب به آن آب نیمه گرم می‌پاشند. نمد مالی نیز مثل قالی بافی منحصرا کار زن هاست و مرد ترکمن در این گستره، جز کمک در حصیر غلطانی نقش دیگر ندارد.

 

نقش و نگار نمد با نقش و نگار در قالی فرق می‌‏کند. مشهورترین این نقش‌ها شامل دیه گؤز، چشم شتر، قُچ، قوچ، ثاری چیبین، عقرب زرد، تیرانا، ماهی غضروفی (خاویار) و قوشماقچه می‌شود. بدین جهت نمد نسبت به اندازه‌اش متنوع است چنان که «بیر امزیک، ایکی امزیک، اوچ امزیک، دورت، امزیک، بأش امزیک» اندازه‏های نمد ترکمنی است. کاربرد تصاویر در زمینه اصلی نمد در اشکال و رنگ‌های متنوع مانند، جنگ میان حیوانات، تصویر درختان و صحنه‌های با انسان برخی در شکل آبستراکت، نشانگر نماد‌های دوران کهن بوده که تا امروز نیز در نزد ترکمن‌ها و دیگر اقوام ترک زبان مانده‌‏است. کاربرد تصاویر هندسی، دومین نوع ویژگی و زینت نقوش نمد است.

 

چنین طرح‌های هندسی در فرش ترکمن نیز دیده می‌شود. همانگونه که گفته شد، نمد ترکمن‏های یموت و به طور کلی ترکمن‏ها مطابق تاریخ و سابقه ۲۵۰۰ ساله خود با نقش با شاخ قوچ به رنگ‏های سیاه وسرخ، با ابرهایی به رنگ‏های سفید و سرخ که نشان از سمبول آسمان و زمین بوده با نقوش نمد‏های قیرقیزها و دیگر اقوام ترک مشترک می‌باشد.

منبع:qereqnews.ir

طراحی گلدان‌های دیواری برای نمایش قدرت طبیعت

 ایده اصلی در طراحی این گلدان ها، گیاهان و رشد آن ها از دل خاک است در واقع ایده این گلدان های دیواری دکوری نشان از زمانی است که گیاهان از طریق شکاف های کوچک بین سنگ های پیاده رو و سنگ ها سر بیرون می آورند و رشد می کنند.

طراح از طراحی فوق العاده برای نمایش قدرت طبیعت استفاده کرده و با طراحی گلدان های دیواری دارای شکاف که گیاهان از دل آن ها رشد کرده در اشکال متفاوت بهره گرفته است.

طراحی گلدان های دیواری تامسا برای نمایش قدرت طبیعت

گلدانهای تامسا یادآور گیاهانی است که از طریق شکاف های کوچک بین سنگ ها رشد می کنند و نام تامسا یک کلمه کره ای تحت عنوان “شکاف کوچکی بین چیزها” است.

کالکشن طراحی این گلدان ها دارای سه طرح است، اولین ، یک سیستم گلدان دیواری مدولار است که می تواند در سه نقطه مختلف نصب شود، به کاربر اجازه می دهد تا زاویه گلدان را انتخاب کند.

طراحی گلدان های دیواری تامسا برای نمایش قدرت طبیعت

طراحی دوم در لایه ها است که دارای ۳ قطعه در ابعاد و عمق مختلف است و کاربر می تواند ترکیب و همپوشانی آنها را برای ایجاد عمق و سایه ایجاد کند.

طراحی گلدان های دیواری تامسا برای نمایش قدرت طبیعت

طراحی سوم، مجموعه ای از گلدان های جدولی مدولار است که از مجموعه ای از سه گلدان از ارتفاع های متفاوت تشکیل شده که هر کدام دارای یک مخزن و درب است که به عنوان یک استعاره برای شکستن گلدان ها و رشد گیاهان از زمین به کار رفته است.

منبع:

http://tabnakbato.ir/fa/news/152688/طراحی-گلدان‌های-دیواری-برای-نمایش-قدرت-طبیعت

عجیب‌و‌غریب، مثل چیدمان منزل عروس!

 مرغ‌هایی با مژه‌های بلند و ابرو که پاپیون روی سرشان دارند! ماهی قزل‌آلا که روبان‌پیچ شده است؛ توالت‌هایی که پر از گلبرگ‌های گل رز است و شمع‌های روشن در آن می‌سوزد؛ قلب‌های تزیینی و بادکنک‌هایی که روی تختخواب به چشم می‌خورد؛ سبد‌های پر از میوه که به اشکال مختلف برش خورده‌اند و... این بلا‌ها را موسسات تزیین و چیدمان جهیزیه سر خانه و زندگی شما می‌آورند.

برخی عروس‌های ایرانی که می‌خواهند بهترین ارایه را از جهیزیه‌شان داشته باشند به این موسسات زنگ می‌زنند و دست‌کم ٧ تا ٨‌میلیون تومانی هزینه می‌کنند که روز نمایش و رونمایی از جهیزیه‌شان به بهترین وجه برگزار شود و حالا با گذشت چند صباحی، چیدمان جهیزیه تبدیل به شغل شده و دفتر و دستکی به هم زده است!

کاری که با چشم و هم‌چشمی‌هایی که این روز‌ها حسابی بین تعدادی از خانواده‌های ایرانی رواج پیدا کرده، رونق گرفته و همین باعث شده افراد زیادی به کار چیدمان و تزیین جهیزیه روی بیاورند، بدون این‌که لازم باشد تخصص خاصی داشته باشند. البته برخی افراد هم هستند که با ادعا‌هایی مثل آرشیتکت‌بودن یا تحصیل در رشته دکوراسیون خانگی دست به چیدمان جهیزیه می‌زنند و پول کلانی هم از عروس و داماد می‌گیرند. این مد عجیب که در چند سال اخیر حسابی روی بورس قرار گرفته به بالا و بالاتر رفتن هزینه‌های ازدواج دامن زده است.

عجیب‌و‌غریب، مثل چیدمان منزل عروس!

چیدمان جهیزیه چند؟

دیزاین و دکوراسیون ویژه جهیزیه... دکوراسیون لاکچری... مشاوره حرفه‌ای برای متفاوت‌بودن چیدمان و دکوراسیون منزل عروس... اولین شرکت دکوراسیون داخلی با تیم مجرب برای مشاوره و اجرای منحصربه‌فرد... مشاوره خرید جهیزیه... این‌ها عناوینی است که در آگهی‌های موسسات چیدمان جهیزیه به چشم می‌خورد.

با شماره یکی از این آگهی‌ها تماس می‌گیرم و از قیمت چیدمان و تزیین جهیزیه سوال می‌کنم. اولین سوالی که پرسیده می‌شود این است که متراژ خانه چقدر است؟

پاسخ می‌دهم حدود ٦٠ متر... خانمی که تلفن را جواب داده توضیحاتش را طوطی‌وار تکرار می‌کند: «چیدمان را اگر بخواهید توسط خود خانم مهندس! و یک نیروی همراه انجام می‌شود. ایشان فارغ‌التحصیل مهندسی آرشیتکت در یکی از دانشگاه‌های اتریش هستند و به علم فنگ‌شویی هم تسلط دارند.» خانمی که ظاهرا منشی مهندس است دوباره می‌پرسد: «گفتید منزل‌تان ٦٠ متر است؟ هزینه چیدمان جهیزیه برای متراژ زیر ٦٠ متر ٢‌میلیون و ٥٠٠ تا ٣‌میلیون تومان است.»

و ادامه می‌دهد: «البته هزینه چیدمان هر اتاق هم بین ٥٠٠ تا ٧٠٠‌هزار تومان است. ضمن این‌که برای متراژ خانه شما یک نفر همراه در کنار خانم مهندس کافی است که البته دستمزد این همراه جداست و بسته به کاری که انجام می‌دهد بین ٢٥٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان دستمزد می‌گیرد. اگر هم همراه نخواهید که باید خودتان جابه‌جایی وسایل را انجام دهید، چون خود ایشان کاری انجام نمی‌دهد و فقط می‌گوید بهتر است وسایل چطور چیدمان شود!»

در حالی که از شنیدن دستمزد‌های خانم مهندس شوکه شده‌ام از منشی می‌پرسم آیا نصب پرده و لوستر هم جزو چیدمان خانه قرار می‌گیرد یا نه؟ که او پاسخ می‌دهد: «همان‌طور که گفتم خانم مهندس فقط نظر می‌دهند که وسایل در کجای خانه قرار بگیرد و اگر نصب پرده و لوستر بخواهید باید تیم قوی‌تری برایتان بفرستیم که آن هم هزینه جدا دارد.»

او ادامه می‌دهد: «طبق تعرفه‌های شرکت ما، نصب هر پرده بین ٢٠٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان و نصب لوستر هم از ٤٠٠‌هزار تومان به بالاست که دو نفر همراه می‌خواهد.» از منشی می‌پرسم چیدن وسایل آشپزخانه، بوفه و تزیین سرویس بهداشتی در حیطه وظایف خانم مهندس قرار می‌گیرد یا نه؟ پاسخ می‌دهد: «بله، چیدن کابینت‌ها و بوفه و وسایل سبک را خود ایشان انجام می‌دهد، اما اگر تزیینات بیشتری مثل گل‌آرایی و مروارید‌آرایی بخواهید، می‌شود چیدمان به همراه تزیین که هزینه‌اش بیشتر می‌شود.»

عجیب‌و‌غریب، مثل چیدمان منزل عروس!

بنا به گفته پرسنل این موسسه، در چیدمان جهیزیه اگر تزیین با گل طبیعی بخواهید براساس متراژ خانه تقریبا یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان هزینه گل‌ها می‌شود که البته اگر مایل باشید می‌توانید خودتان گل‌ها را تهیه کنید و اگر بخواهید خانه‌تان را با گل خشک تزیین کنید، هزینه گل خشک ٥٠٠ تا ٧٠٠‌هزار تومان می‌شود که البته دستمزد خانم مهندس برای تزیین جدا از چیدمان است. اگر بخواهید تزیین هم توسط خود خانم مهندس انجام شود، هزینه تزیین برای متراژ خانه شما یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار تومان می‌شود.

از منشی می‌پرسم هزینه‌ها بالاست؛ جای تخفیف نیست؟ با قاطعیت می‌گوید: «شما برای یک کار حرفه‌ای و علمی! این هزینه را انجام می‌دهید که ارزشش را دارد، وگرنه افراد دیگری هستند که با هزینه‌های کمتر این کار را انجام می‌دهند و در آخر به این نتیجه می‌رسید که اگر خودتان چیدمان و تزیین می‌کردید بهتر می‌شد؛ بنابراین قیمت‌های ما مقطوع است و مشتریان مخصوص خودمان را داریم. تا سه ماه آینده هم وقت‌مان پر است، چون خانم مهندس در هفته فقط سه چیدمان انجام می‌دهد و باقی روز‌ها در دانشگاه مشغول تدریس است. اگر برای سه ماه دیگر وقت می‌خواهید هم از الان باید رزرو کنید!»

تزیین با مروارید و براساس ماه تولد عروس و داماد

کافی است در اینترنت عنوان چیدمان و تزیین جهیزیه عروس را سرچ کنید. عکس‌هایی می‌بینید از سرویس‌های بهداشتی که با گل و شمع تزیین شده است یا یخچال‌هایی پر از مواد خوراکی با تزیین‌های عجیب و غریب که در برخی از آن‌ها به تن مرغ و ماهی‌های بیچاره لباس پوشانده شده و چشم و دهان و دماغ برایشان طراحی شده است. با یک آگهی دیگر برای چیدمان و تزیین منزل عروس تماس می‌گیرم. خانمی که تلفن را جواب می‌دهد بدون این‌که سوالی بپرسد، می‌گوید: «هزینه کار ما ساعتی است. ساعتی ٣٠٠هزار تومان بابت چیدمان می‌گیریم که بسته به وسایل و متراژ خانه چیدمان طول می‌کشد. برای تزیین هم هزینه جدا باید پرداخت شود. وسایل تزیین هم به سلیقه مشتری بستگی دارد. تزیین با گل طبیعی ٥٠٠‌هزار تومان دستمزدش است و اگر تهیه گل هم به عهده ما باشد، بعد از خرید و براساس فاکتور هزینه‌اش را می‌گیریم.»

عجیب‌و‌غریب، مثل چیدمان منزل عروس!

او ادامه می‌دهد: «تزیین با مروارید و شمع هم داریم که خودمان وسایل را می‌آوریم که هزینه آن هم بستگی به متراژ خانه دارد که از ٥٠٠‌هزار تومان شروع می‌شود و دستمزدش هم ٥٠٠‌هزار تومان است. یک مدل تزیین دیگر هم داریم که براساس ماه تولد عروس و داماد انجام می‌شود که هزینه آن توافقی است، اما معمولا از یک‌میلیون تومان به بالا می‌شود. هزینه تزیین یخچال هم به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود.»

او توضیح می‌دهد: «ما خوراکی و موادی که قابل تزیین‌شدن است را فهرست می‌کنیم و به مشتری می‌دهیم. هزینه خرید به عهده شماست، اما وسایل لازم برای تزیین را خودمان می‌آوریم که بین ٥٠٠ تا ٧٠٠‌هزار تومان می‌شود. ضمن این‌که دستمزد هر نیرویی که می‌آوریم هم، ساعتی ١٠٠‌هزار تومان است.»

منظور او از چیدمان براساس ماه تولد را که می‌پرسم، توضیح می‌دهد که عناصر خاصی برای متولدان هر ماه انرژی‌بخش است؛ به‌عنوان مثال فروردینی‌ها با عناصر فلزی و سنگ فیروزه انرژی می‌گیرند و گیاهانی مانند کاکتوس به آن‌ها آرامش می‌دهد! به همین دلیل سعی می‌کنیم در چیدمان منزل آن‌ها از این عناصر بیشتر استفاده کنیم.

اصفهانی‌ها، تبریزی‌ها و شمالی‌ها در صدر مشتریان

جالب است بدانید که این رسم چیدمان و تزیین جهیزیه فقط مخصوص تهران نیست. از برخی موسسات چیدمان جهیزیه عروس می‌پرسم که به جز تهرانی‌ها، شهروندان چه شهر‌هایی بیشتر متقاضی چیدمان جهیزیه عروس هستند و بیشتر آن‌ها پاسخ می‌دهند که اصفهانی‌ها، تبریزی‌ها و شمالی‌ها مشتریان پروپاقرص‌تری برای این بازار به شمار می‌آیند.

عجیب‌و‌غریب، مثل چیدمان منزل عروس!

خانمی که می‌گوید دو سالی است به‌صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهد، درباره مشتریانی که از شهر‌های دیگر دارد، می‌گوید: «مشتریانی که از شهرستان داریم، بیشتر از تهران است و برخلاف آن‌چه خیلی‌ها فکر می‌کنند در شهرستان‌ها به برخی رسم و رسوم‌ها توجه بیشتری می‌شود، اتفاقا اغلب مشتریان ما از شهر‌های دیگر هستند که علاقه زیادی به تزیین جهیزیه عروس دارند و این موضوع برایشان اهمیت زیادی دارد.»

 
منبع:

آشنایی با رنگ‌های چاشنی در دکوراسیون

 أثیر رنگ ها نه تنها بر دکوراسیون داخلی فضا بلکه بر احساسات کاربران فضا امری اثبات شده محسوب می شود درمورد استفاده از رنگ ها ترفندها و مبانی چرخه رنگ راهنمایی برای عملکرد بهتر در این حوزه است که ما را کمک می کند، بدانیم چه رنگی و به چه میزان در دکور استفاده کنیم البته هیچ قانون مستندی برای این موضوع وجود ندارد و طیف وسیعی از انتخاب ها در این زمینه بسته به علاقه، کاربری وسبک دکوراسیون پیش روی ماست، زیرا به صورت های متفاوت و شامل بی نهایت طرح رنگی می توان رنگ ها را با هم ترکیب و در کنار هم قرار داد به همین دلیل مهم است قوانین چرخه رنگ را برای تعادل بصری بیاموزیم و رنگ ها را اصولی برای تاثیر بر سلامت و زیبایی کنار هم قرار دهیم.

رنگ های چاشنی در دکوراسیون کدامند؟

طبق اصول رنگ ها، رنگی که به نسبت بیشتری در دکوراسیون به کار می بریم رنگ اصلی نامیده می شود و رنگی که کمتر از رنگ اصلی به کار ربرده شده رنگ تابع می نامیم اما بعضی رنگ ها در دکور میبینیم که نه رنگ اصلی و نه جز رنگ های تابع حساب می شوند این رنگ ها رنگ های چاشنی هستند.

رنگ های چاشنی در دکوراسیون کدامند؟

رنگ های چاشنی رنگ هایی هستند که به مقادیر کمی در دکور به کار می روند اما به دلیل تضادی که با رنگ اصلی ایجاد می کنند جلوه بصری را به نحوی متفاوت تغییر می دهند.

برای افزودن رنگ چاشنی به دکوراسیون باید در دسته بندی رنگ های متضاد به دنبال آن بگردید یعنی دردایره رنگ، رنگ های روبروی رنگ اصلی به کار رفته در دکوراسیون، برای مثال رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی و نارنجی به عنوان چاشنی، سبز به عنوان رنگ اصلی و قرمز به عنوان چاشنی کاربرد دارد.

رنگ های چاشنی در دکوراسیون کدامند؟

در اتاقی که رنگ اصلی سفید است هر رنگی را می توانید به عنوان رنگ چاشنی به کار ببرید فقط فراموش نکنید از رنگ چاشنی در دکوری ها و اکسسوری ها استفاده کنید. راه دیگر برای افزودن رنگ چاشنی استفاده از تنالیته های رنگی از یک طیف رنگ است که این کار تاکید بیشتری برای رنگ اصلی ایجاد می کند برای مثال رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی و به کار بردن تناژ های نارنجی-قرمز به عنوان چاشنی، رنگ زرد را بیشتر جلوه گر می کند.

رنگ های چاشنی در دکوراسیون کدامند؟

با انتخاب رنگ چاشنی و افزودن رنگ مناسب می توانید تعادل بصری و تاثیر زیادی بر دکوراسیون گذاشته و فضایی زیباتری داشته باشید.

منبع:

http://tabnakbato.ir/fa/news/152684/آشنایی-با-رنگ‌های-چاشنی-در-دکوراسیون

چله کشی در فرش بافی ایرانی در مازندران

 هنر فرش بافی و گلیم بافی ایران در تمام جهان شهرت دارد چراکه با ظرافت و زیبایی تمام این پیشه انجام می شود و در این مطلب به اربعین کشی خواهیم پرداخت. چله‌کشی پارسی که به آن اربعین دوانی نیز گفته می‌شود .در این روش چله‌کشی آغاز با پروا به رجشمار فرش، نخ‌ چله موردنظر را تهیه نموده و در صورتی که کلاف باشد

 
آن را به صورت گلوله درمی آورند. آغاز درازا چله موردنیاز را محاسبه نموده، به این چهره که اگر درازا قالی ۳ متر باشد یک متر به آن اضافه می کنیم (که برای سرچله‌های فرش و جای دست بافنده در سرانجام فرش درنظر گرفته شود).باید توجه داشت رکه ۱۲ـ۴ تار برای بافت شیرازه‌های کناره فرش درنظر می گیرند. انجام عمل فوق به چله‌دوانی معروف است
 
(چون فرد در حالت دویدن چله‌کشی را انجام می دهد) . لازم به ذکر است که در طی عمل فوق، فرد دیگری که در کار چله‌دوانی همکاری می کند، نخی چندلا که درازا آن دوبرابر عرض فرش است را برداشته و روی میله نخست تارها را به چهره ۲ الی ۲ لغایت و به صورت گیس بافت چپ و راست می کند. این پیشه برای بازداری از بهم خوردن چله ها اثناء برداشتن چله‌ها از روی میله‌ها و شمارش و دوخت زدن چله‌ها به زیردار سپریدن می گردد.
 
پس از عمل اربعین دوانی ، نخ نزله را که برابر ۸ برابر پهنا قالی است ۶ لا کرده و از دو طرف آن را به چهره دو گلوله درآورده و به وسیله آن، چله‌ها را در بخش های مشخصی در نزدیکی میله سوم چپ و راست می کنند (گیس بافت می کنند) تعداد این دسته تارها بستگی به رجشمار فرش دارد.
 
پیشنهاد امروز
 
yektanet-logo-sign
در این قبیله نسوان چند شوهر دارند! +تصاویر
در این قبیله نسوان چند شوهر دارند! +تصاویر
 
از عملی که بیان شد برای گره زدن اضافی اربعین ها در روی سردار و توزیع چله‌ها به طور یکنواخت روی سردار کاربرد می گردد (عمل نخ نزله) لازم به بیان است که مقدار اضافی چله ها به روی سردار گره زده می شود که به آن گره اولیه می گویند. ۲ـ انتقال چله‌ها روی دار: پس از حاضر نمودن اربعین ها به طریق فوق، آنها را از میله ها درآورده ، جای میله‌ها را با نخ ضخیم یا ریسمان عوض می کنیم و اربعین ها را روی نخ مزبور عریض می کنیم و با پایش روی دار می‌اندازیم.
 
سپس دار را از یک طرف چله‌ها در فاصله‌ی نخ نزله و میله دوم ، واردچله‌ها می کنیم. سپس گیس باف میله نخست را به ریسمان پیچ مزبور به زیردار دوخت می زنیم. سپس اربعین های اضافی را از بالای سردار و روی نخ نزله که حالا بالاتر از سردار پیمان گرفته است در دسته‌های چندتایی که متناسب با رجشمار فرش است را گره می زنیم
 
که به این گره ، گره اولیه گفته می‌شود. سپس چله‌ها را به طور پسندیده و متناسب با رجشمار فرش در سردار و زیردار توزیع می نماییم (باید مراقب باشیم که پخش چله‌ها در سردار بیشتر از زیردار باشد).سپس با پروا به گونه دار که فلزی یا چوبی باشد با پیچ یا گوه چله‌ها را سفت می نماییم (در این نوع چله‌کشی بیچارگی به وجود چوب مهار نمی‌باشد) پس عملیات کوجی پیچی را انجام می دهیم.
 
کجوبندی (نیره کشی) : آغاز چوب کجو را با دو سلسله نخ ضخیم به راست‌روها می بندیم و سپس نخ چله ته نشست دیگری را که طول آن باید از طول چوب کجو بلندتر می باشد را به دو طرف «دوسر» چوب کجو یا به دو میخ دوسر چوب کجو می‌بندیم. سپس گلوله نخی صحیح می کنیم و برای آغاز پیشه راز آن را به نخ فوق گره می زنیم
 
و آن را بعید نخستین تار پشت هاف چرخانده و دوباره آن را دور نخ چندلا شده روی کجو گره می زنیم. سپس اربعین روی هاف را کنار زده و نخ را بعید دومین تار پایین هاف می چرخانیم و این شغل را آن قدر تکرار می‌کنیم تا تمام تارهای پشت هاف به وسیله کوجی در جلو پیمان بگیرد.
 
لازم به ذکر است که نباید تارهای زیرچوب کجو را خیلی سفت دور نخ چندلا شده بست چه در این صورت عمل پودکشی و بافت با مشکل مواجه خواهد شد. با کشیدن نخ چندلا شده چله‌ها روی کوجی کشیده می شوند و با کشیدن نخ اصلی به دو راز کوجی باعث پخش بیشتر اربعین روی کوجی می‌شود. همچنین چون اربعین ها در پائین کوجی حالت ذوزنقه پیدا می کنند از جمع شدن فرش (کجی) بازداری می نماید.
 
سپس دو پایین سری روی راست‌روها و زیر چوب کجو قرار می دهیم. با توضیحات فوق نتیجه می گیریم که کجو به دو وظیفه اصلی خویش که تفکیک و تنظیم نخ های چله کشی هنرکده محمدی و جلوگیری از کجی کناره‌هاست عمل می کند. مزایا یا محاسن چله‌کشی فارسی: ۱ـ به انگیزه داشتن چوب کوجی از گلیم بافی به روش کرباس کاربرد نموده و حائز استوار بیشتری می باشد. و الی حدودی کجی فرش بازداری می شود.
 
در ضمن چون چله کشی یکسویه می باشد می‌توان به راحتی پشت فرش را تماشا نمایش داد و تنظیم چله ها روی دار از استقامت بیشتری برخوردار است و چون اضافه چله ها روی سردار گره می خورد می تاب قالی به طور دلخواه بدون پروا به طول دار را بافت. معایب: احد از معایب عمده این روش (پائین کشی دشوار روش فارسی بافت) است
صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد